پزشکی و سلامت

ساخت وبلاگ

شقاق نوعی از بیماریها نشیمنگاهی است که در اثر ترک در مخاط مقعد ایجاد می شود. این بیماری ممکن است، موجب درد شدید شود و یا تا چند هفته خونریزی شدید داشته باشد. این عارضه در واقع همان زخم مقعدی است، که در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود که فشار وارده بر مقعد را افزایش میدهد. این عارضه معمولاً در اثر یبوست و مشکلات گوارشی ایجاد می شود اما دلایل مختلفی دیگری نیز در بروز بیماری نقش دارند. جهت آشنایی با انواع شقاق و نیز راهکار تشخیص آن همراه ما باشید:

انواع شقاق یا فیشر مقعدی

انواع شقاق

این بیماری بسته به مدت زمان گذشته از بروز آن و نیز ظاهر زخم به دو دسته تقسیم می شود.  انواع شقاق عبارتند از :

شقاق حاد

اگر فرد برای اولین مرتبه در معرض این عارضه قرار گرفته باشد، بیماری از نوع حاد است در این مورد کمتر از ۱۲ هفته از شروع بیماری گذشته است. در این حالت زخم این بیماری تنها یک بریدگی با عمق کم است و با درد و خونریزی ناگهانی نمایان می شود. اغلب فیشر های حاد ناشی از اسپاسم عضله اسفنکتر مقعدی ایجاد شده است. به طور معمول انواع شقاق حاد به علت سطحی بودن با درمان های خانگی ها و نیز دارویی برطرف می شود.

شقاق مزمن

یکی از انواع شقاق، نوع مزمن است. در صورتی که زمان بروز بیماری بیشتر از ۱۲ هفته گذشته باشد و بیماری مکرراً تکرار شود. بیماری در این  نوع دسته بندی می شود. در این حالت زخم عمیق تر شده و حتی ممکن است، زخم عضله را نیز درگیر نماید. در این حالت لبه ها زخم برجسته تر می شود. به بیانی دیگر می توان گفت فیشر مزمن در اثر بی توجهی به درمان شقاق حاد ایجاد می شود.

اغلب شقاق های مزمن به درمان های دارویی پاسخ مثبت نداده و در این صورت استفاده از درمان های تهاجمی تری نظیر جراحی پیشنهاد می شود. که البته بهتر است  جراحی با استفاده از لیزر انجام شود.

تشخیص شقاق یا فیشر مقعدی

یکی از راهکارهای اصلی شناسایی زخم انواع شقاق همان بررسی زخم توسط پزشک است. این زخم معمولاً در بالا و یا پایین سوراخ مقعد ایجاد می شود و اگر در غیر این صورت باشد، احتمالاً زخم ناشی از بیماری های دیگری نظیر کرون ایجاد شده و نیاز به بررسی های بیشتری دارد. که در این صورت بررسی بیشتر مقعد با آندوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی ضرورت می یابد.

زخم شقاق معمولاً طولی بوده و در نیمه تحتانی کانال مقعد در ناحیه زیر خط دندانه‌ای ایجاد می شود. این زخم در اثر پارگی پوشش سلولی مقعد ایجاد می شود.

به علت وجود گیرنده های اعصاب متعدد در مقعد معمولاً بیماران به پزشک اجازه معاینه انگشتی را نمی دهد، بنابراین معاینه و تشخیص همراه با تزریق بی حسی انجام می شود.

 

انواع شقاق مقعدی - دکتر بیژن عابدیان

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : انواع شقاق,شقاق مقعدی,درمان شقاق,دکتر بیژن عابدیان, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 247 تاريخ : دوشنبه 12 خرداد 1399 ساعت: 19:02

روش های زیادی برای درمان کیست مویی وجود دارد و هرکدام دارای عوارض و سختی هایی می باشد؛ بنابراین باید بهترین روش را انتخاب کرد تا درمان فقط یکبار انجام شود و نیازی به تکرار مجدد نباشد. پس روش های سنتی جراحی کیست مویی را دور بریزید و به فکر درمان با شیوه های نوین باشید.

درمان با لیزر

بهترین روش برای درمان کیست مویی است زیرا عمل فقط و فقط در یک روز انجام میشود و با یکبار لیزر از شر کیست مویی خلاص می شوید. اشعه لیزر با ایجاد برش روی زائده کیست مویی، چرک و عفونت داخل آن را بطور کامل تخلیه می کند و آن را از بین می برد. نگران درد آن نباشید زیرا بعد از عمل هیچ دردی را احساس نمی کنید. بخشی از مزایای روش لیزر درمانی:

  •   نیازی به پرداخت هزینه های سنگین نیست

  •   بیمار مجبور به تحمل درد و خونریزی نیست

  •   از همه مهمتر ظاهری زشت در کمر ایجاد نمیکند

  •   دوره ی نقاهت فقط و فقط یک روز است

  •  

روش جراحی باز

جراحی کیست معمولا با بیهوشی انجام می شود و بیمار باید یک یا دو روز در بیمارستان بستری شود. در این روش هم کیست بطور کامل تخلیه می شود که در ادامه مراحل آن را با هم بررسی می کنیم:
  ابتدا به بیمار داروی بیهوشی تزریق می شود.
   سپس کیست توسط چاقوی جراحی برش داده میشود.
   چرک، عفونت و مو از داخل کیست تخلیه می شود و هیچ بخیه ای در کار نیست.
   زخم باز میماند و یک گاز استریل روی زخم قرار میگیرد تا زخم بهبود یابد.
عوارض این روش زیاد است که به بیان آن می پردازیم:

  •   ظاهری زشت در کمر ایجاد میکند.

  •   نیاز به دو هفته استراحت دارد.

  •   بیمار در دوره ی نقاهت باید رو به شکم دراز بکشد و نمیتواند فعالیتی داشته باشد.

  •   امکان برگشت وجود دارد.

جراحی بسته

این روش جراحی هم کاملا مشابه روش باز انجام می شود و فقط چند تفاوت کوچک با یکدیگر دارند:

  •   مواد درون کیست تخلیه می شود.
  •   سپس برش روی کیست با بخیه بسته می شود.
  •   بیمار بیهوش می شود.
  •   پزشک در کیست برشی ایجاد میکند.
 عوارض عمل جراحی بسیار زیاد است که موارد زیر را میتوان نام برد:

  •   دوره ی نقاهت و ادامه دادن به فعالیت های روزمره دو هفته زمان میبرد.

  •   جای زخم باقی می ماند

  •   امکان عود بیماری وجود دارد.
 در روش جراحی، تخلیه و تزریق فنل بیمار باید از عمل موارد زیر را رعایت کند زیرا در صورت عدم رعایت موارد زیر امکان عود بیماری وجود دارد:
  •   اصلاح کردن مداوم ناحیه

  •   نپوشیدن لباس های تنگ

تزریق فنل

به بافت کیست مویی یک ماده ی شیمیایی به نام فنل تزریق می شود که چرک، مو و عفونت درون کیست را خشک میکند. این درمان باید چندین سری تکرار شود و یکبار انجام دادن آن موثر نیست. معمولا پزشکان این روش را پیشنهاد نمی دهند و برای افرادی که چندین کیست مویی دارند اصلا پیشنهاد نمی شود.

مصرف آنتی بیوتیک

اگر کیست مویی در مراحل اولیه خود باشد، پزشک آنتی بیوتیک هایی را با طیف گسترده تجویز میکند و باعث خشک شدن عفونت می شود. این روش درمان قطعی برای کیست محسوب نمی شود و فقط التهاب و علائم را کاهش میدهد. استفاده از برخی پمادها و داروهای موضعی هم در این مرحله تجویز می شود.

درمان خانگی


  •   تمیز نگه داشتن محل: محل را با آب و صابون های ملایم تمیز کنید.

  •   اصلاح کردن محل: از برگشت مو به درون پوست جلوگیری میکند.

  •   قرار دادن کیسه ی آب گرم بر روی ناحیه: از التهاب و تورم جلوگیری میکند.

  •   مالیدن روغن های طبیعی مانند روغن درخت چای یا روغن زرد چوبه روی محل: این روغن های دارای خاصیت ضد عفونی کننده است و عفونت را کاهش میدهد.

  •   محل را خشک نگه دارید: خشک نگه داشتن محل از ایجاد التهاب و حساسیت پوستی جلوگیری میکند.

  •   مالیدن عصاره ی ریشه ی باروت روی محل: خاصیت ضد باکتریایی دارد و عفونت را کاهش میدهد.

  •   استفاده از سیر: سیر یک آنتی باکتریال طبیعی است و با خوردن آن عفونت کاهش داده می شود اما اگر سیر را له کنیم و روی محل مورد نظر قرار دهیم عملکرد بهتری خواهد داشت.
 توجه داشته باشید که درمان های خانگی درمان قطعی نیست و فقط علائم و التهاب را کاهش میدهد و بیماری پس از مدتی باز می گردد. بنابراین برای درمان حتما به پزشک مراجعه کنید.
 
 
منبع: آفتاب
پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : درمان کیست مویی,جراحی کیست مویی,لیزر کیست مویی,عمل کیست مویی, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 234 تاريخ : شنبه 3 خرداد 1399 ساعت: 14:23

خبرنامه